Alicia Calbet Díaz (Espanja / Spain)
Mangbetu-heimo / Mangbetu Tribe
At first, these prints were planned as a project to make an artist’s book about tribal women mixed with machines. I wanted to create images to comment the American far-right magazine Occidental Observer’s pretentious view about other cultures throughout history. The works, however, also took on another, much more personal, painful and unexpected meaning. While I was finishing the series, my mother suddenly suffered a stroke. When we arrived at the hospital, the doctor told us that it was serious, and she would probably not survive. I remember seeing her unconscious, surrounded by machines and tubes. Fortunately, she did recover, but this scene is still stuck in my head as an image I cannot erase. Carving this work helped me to channel all those feelings I had at that moment.
Alun perin suunnittelin tämän heimonaisia ja koneita kuvaavan teossarjan julkaistavaksi taiteilijakirjan muodossa. Halusin kommentoida teoksillani amerikkalaisen äärioikeistolaisen Occidental Observer -lehden näkemyksiä muista kulttuureista historian saatossa. Viimeistellessäni teoksia ne saivat aivan uuden, henkilökohtaisen, kipeän ja odottamattoman merkityksen, kun äitini sai aivohalvauksen. Saapuessamme sairaalaan lääkäri kertoi, että hänen tilansa oli vakava ja hän ei todennäköisesti tulisi selviämään. Muistan katsoneeni äitiäni hänen ollessaan tiedottomana koneiden ja putkien ympäröimänä. Hän selvisi hengissä, mutta kuva tilanteesta on syöpynyt mieleeni, enkä saa sitä pois. Tätä teosta kaivertaessani pystyin kanavoimaan työhön niitä tunteita, joita tuolloin koin.